** New York City - bruttorna in the city **

Den 20 Feb 2007 kom jag hem från Usa efter 13 månader som aupair.
Saknade allt jag hade "over there" konstant. En otäck känsla som jag aldrig räknade med när jag tog beslutet att åka som aupair. Trodde bara att de skulle vara jobbigt att lämna de jag hade i Sverige och saknaden jag skulle få.
Under mitt år i Usa så var jag medveten att allt jag byggde upp för att må bra skulle rasa den dagen jag åkte hem.
Mitt år blev helt fantastiskt med både upp- och nergångar, fick många nya vänner och familjen som jag bodde hos storm trivdes jag hos. Barnen jag tog hand om kom jag mycket nära, speciellt den yngsta som var dryga 2 år. Jag blev som en extra mamma för honom och han som en extra kompis..

Mina 8 månader som nu har gått efter att jag kom hem från mitt år i Usa har varit mycket jobbiga. Såklart kom jag snabbt in i mitt liv i Sverige med familj och vänner. Men inom mig var de kaos, jag saknade ALLT! De gick inte en dag utan att jag inte tänkte på barnen, New York, familjen, vännerna.. De gjorde så ont..

Så jag beslutade mig för att göra en resa tillbaka med min syster. Framför allt bara att få njuta av staden med Anna, men även hälsa på min värdfamilj.

Nu när jag har kommit hem så var de exakt de jag behövde, komma tillbaka och se allt. De var värt varenda liten krona. New York var helt fantastiskt som alltid, känslan att komma dit var " jag är hemma igen!".
Efter att ha hälsat på familjen ute i Glen Ridge, kände jag en enorm lättnad. "Allt" var som förut, Matt skojade/retades med mig som vanligt, Jennifer var lika snäll som alltid, Aubrey pratade på och ville berätta allt, Noel var lika söt.. men Noel var inte (de hade jag inte förväntat mig heller). Han pratade som aldrig förr, och han klängde inte på mig som innan och han var mammig. Sååå underbart att se.. Sen den dagen jag åkte från han har de känt som jag svek han(eftersom vi var så nära), men när jag nu såg med egna ögon att han mådde precis lika bra som innan så kom lättnaden.
När jag hälsade på dem hade vi jätte kul tillsammans, de jobbigaste var när vi träffades den andra gången inne i City och skulle säga hejdå. Då kom tårarna..

Nu äntligen(efter resan) kan jag "släppa" livet jag hade i USA och tänka tillbaka på glada minnen, och jser nu positivt på alla erfarenheter som jag har fått och ingen kan ta ifrån mig..




New York City 10/11 - 18/11 2007

Lördag:
Pappa körde oss till Höör station, där vårt tåg till Kastrup gick 6.56.
De blev redan strul i Malmö där vi fick byta tåg. Inte nog med de, när vi kom fram till Kastrup så hade våra platser blivit ombokade och vi var tvungna att åka till Paris. Längre tid på planet och kortare tid med att byta plan där.. *suck* Väl framme i Paris klödda de, tiden blev knapp och vi fick springa som galningar..
På resan från Paris och New York såg vi "Transformers" och lite annat.
När vi kom fram till JFK airport tog vi airtrain till Jamaica Plaza där vi tog subway till vårt Hotell.
Hotellet var riktigt bra med pool, gym, bastu inkluderat =) Fast vårt vår var dock lite för litet..
När vi checkat in blev de 5th ave och Times Sq. Sen somna vi runt 00.00.

Men vi hann inte sova så länge tills jag drömde och trodde de var morgon, jag skrev på Anna "Anna Anna gå upp nu!!! De är morgon!!" Anna kunde inte tro på vad hon hörde men kände sig tvungen att gå upp eftersom min ljuva stämma överröstade allt. Men klockan visade sig bara vara runt 2.00. De var bara att somna om igen.

image604

image605

image606

Söndag: Klockan 8.30 begav vi oss till Flea Market(=loppis). Vi hittade skärp, väska, kofta..
Sen tog vi bussen till Glen Ridge för att hälsa på min familj. De va konstigt att se allt igen, men allt såg precis ut som innan. Vi gick och köpte Dounts från mitt favvo bageri och sen gick vi till familjen.
De va oroligt kul att se dem igen. Jag gav dem lite svenskt godis och walkie talkies till barnen. De uppskattades.
Vi åt lunch med familjen och lekte sedan ute i de fina vädret.
Jennifer berätta att dem hade haft lite problem med den nya aupairen, hon längtade jätte mycket hem och var inte så social. Hon tyckte inte om att röra på sig och ville inte vara ute med barnen när de va för varmt. Hon var en helt annan person än vad jag va. Dem sa att dem skulle leta efter en svensk aupair nästa år. =)
Vi åkte hem vid 18.00 helt slut och somnade tidigt.

image607

image608

image609

image610

image611

Måndag: Vi tog subway till Statue of Liberty och gick uptown.
Centruary 21, Ground Cero, Little Italy, SoHo
Sen tog vi subway hem vid 18.00. Jag kände mig väldigt sjuk och låg till säng den kvällen.

image612

Tisdag: Vi gick först på 5th ave för att köpa skor, sen tog vi subway till Brooklyn för att luncha på SEA och gå på second hand strores.
Sen åkte vi tillbaka till Manhattan för att shoppa. De blev Whole Food, Forever 21, Urban Outfitters, Levis
Alla intryck, trafik , shopping gjorde oss helt slut så fick åkte hem för att vila innan vi skulle gå till nån bar på 2 ave.
Vid 9.30 tog vi oss ut, men blev snabbt stoppade av ett gäng som sa att vi var på helt fel håll.
Vi hängde med dem och kvällen slutade med att vi gick på 7 klubbar/barer de va trevligt men vi var trötta och kom hem i tid.

image620

image615

image613

image614

Onsdag: Idag skulle de bli motion i Central Park. Vi tog subwayen och åkte längst upp för att sedan gå neråt. De tog oss nästan 3 timmar att gå igenom hela.
I Central Park mötte vi Hugh Grant, han såg sliten ut..När vi väl kom tillbaka på fifth skulle Alica Keys ha en liten konsert så vi fick se henne också =)
Sen begav vi oss hem för ombyte och för some shopping. Sen blev de en hamburagre till middag på en resturang.
B&H en känd elektronik affär för att inhandla lite grejor, men den var tyvärr stängd. Efter de orkade jag inte ta ett steg til så de blev taxi hem.

image616

image617

image618

image619

Torsdag: Nature History Museum besökte vi idag. Sen åkte vi tillbaka till B&H för att inhandla de vi skulle.
Vi skulle möta upp min värdfamilj för dinner senare så vi åkte hem för att göra oss i ordning.
Resturangen hette Isabellas Oven och låg på Grans street and Essex street. Efter middagen gick vi på en liten konst utställning med dem och sedan körde dem oss til hotellet. Mycket trevlig kväll!

image621

image622


Fredag: Direkt när vi vaknade åkte vi ner till Brooklyn Bridge, blev några fina bilder när vi gick över.
Sen åt vi på majs på en jätte mysigt brunch/lunchställe i SoHO(Jason och jag brukade äta lunch där).
Vi gick upp till NoHo för att leta efter ett café som är känt för sina cupcakes, men de tog för lång tid att gå dit så vi hamna på ett annat café.
Sen blev de shopping för dem slantarna som fanns kvar..
På kvällen valde vi att gå ut till en klubb 230 fifth ave 27 street och drack varsin Cosmopolitan.

image623

image624

image626

image627

image628

Lördag: Idag skulle allt packas innan 11.00 för då skulle rummer lämnas, vi fck ner allt tillslut!
Efter vi hade bokat en buss som skulle ta oss till flygplatsen och satt in våra saker i ett rum. Gick vi ut för att frukost, de blev pannkakor och frukt. Sen tog vi en runda på fifth ave och Starbucks.
Bussen till flygplatsen gick vid 14.00 och planet hem gic klockan 18.00. Flyget hem gick bra!

Söndag: Vi landade på kastrup 11.30 och var hemma i Hörby vid 13.00


Anna och jag har haft jätte roligt hela resan.
Vi har skrattat så vi grät och kunde knappt stå upp ibland.
Underbart att ha en syster! Tack för sällskapet Anna!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0