Året var 1986

Min mamma har varit på banken nyligen och försöker nu lära sig och betala räkningar via internet banken.
Sånt som är naturligt för oss. Jag tror jag hade behövt ta en kurs i att betala in via Faktura(har aldrig gjort de).

Internet till exempel, de hade man nog sedan man var 10 år(?). Var man någonsin rädd?
Nej! Man provade sig fram, blev de fel(som de aldrig blev nästan) så blev de fel.
Medans min mormor och mamma är lite mer fegare med den biten, dem är livrädda närmare bestämt.
Mamma vill helst att man ska vara bredvid henne...

...så skönt att man har blivit uppväxt i ett utvecklande tid.
De känns som de alltid har funnits internet, telefon, färg-tv m.m
Men icke de var inte långt tillbaka då de inte ens fanns TV... ack var tiden/utvecklingen går snabbt.
Bara på dem 21 åren som jag har levt har de hänt otroligt mycket. Undra hur vårt samhälle kommer se ut när jag är 42 år(20 år framåt i tiden..????


Fakta från Wikipeida

  • 1950 till 1970-talet: Halvautomatisk mobiltelefonigenerationer (MTA, MTB, MTC och MTD)
  • 1981: 1G (första generationens) mobiltelefoni var analog. I bl.a. de nordiska länderna användes systemet NMT som infördes 1981.
  • 1992: 2G (andra generationens mobiltelefoni) var digital, och byggde på tidsddelningsmultiplx. I bl.a. Europa gick man över till GSM-systemet 1992.
  • 2000: 2.5G, som möjliggör paketförmedling, och att man betalar per megabyte istället för per uppkopplad minut.
  • 2002: 3G, som möjliggör wideband kommunikation, det vill säga nästan bredband, vilket kan möjliggöra videokommunikation.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0